Activerende werkvormen

Activerende werkvormen zijn werkvormen waarbij je alle leerlingen stimuleert om actief deel te nemen. Bovendien bevorderen de meeste werkvormen de interactie tussen de leerlingen. De kinderen moeten bijvoorbeeld met elkaar overleggen en goed luisteren naar de ander. Of op hun beurt wachten, hulp bieden en elkaar aanmoedigen.

Verschillen tussen leerlingen

Met het inzetten van activerende werkvormen kom je tegemoet aan verschillen die er zijn tussen leerlingen. Leerlingen in een groep verschillen van elkaar in begaafdheid, tempo, leermogelijkheden en –voorkeuren. Door veel af te wisselen met activerende werkvormen bied je de leerstof op verschillende manieren aan. Door deze afwisseling bereik je meer leerlingen, en daarnaast zorgt variatie voor motivatie!

Een goede groepssfeer

Het regelmatig inzetten van activerende werkvormen zorgt voor een goede sfeer. Kinderen werken veel samen met verschillende klasgenoten. Ze leren elkaar beter kennen. Door te ervaren dat je met verschillende klasgenoten prettig kunt samenwerken ontstaat respect en waardering voor elkaar.
Let op: een activerende werkvorm is nooit een doel op zich! Als leerkracht kies je per les of fase bewust voor:

  • een activerende werkvorm;
  • klassikale instructie;
  • zelfstandig werken.

We zullen je door middel van onze blogs meenemen door de mooie wereld van activerende werkvormen en groepsvorming.

Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief van Dames met Dromen en ontvang direct acht activerende werkvormen. Deze zijn uitgebreid beschreven en kun je direct toepassen bij verschillende vakken.

Wat zijn activerende werkvormen
Getagd op:    

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *